עוגני קריירה






שיקוף אישי 1-עוגני קריירה

בעקבות קריאת המאמר של ורדי-"מה חדש בניהול קריירות", מילאתי את שאלון העוגנים של Schein (1978,1993) . הדבר נבע מצורך שלי לחקור מבחינה סובייקטיבית את ההתקדמות שלי בקריירה מבחינת תחושת ההצלחה וההתקדמות בקריירה שלי, מהם הערכים ומוטיבציות עליהם איני מוותרת והם המניעים אותי בקבלת החלטות במהלך שנות הקריירה שלי –אשר ודאי נרכשו מהשגת מקצועיות וניסיון חיים-והם עוגני הקריירה שלי.

תוצאת השאלון הייתה ש-2 העוגנים הכי "חזקים" אצלי הם ניהול ואוטונומיה והשלישי בטחון.(נספח א).
על פי שיין עוגן הניהול - מניע את רצונו של האדם להיות מנהל. יש לו שאיפה להתקדם בארגון באופן כזה שיאפשר לו להיות בין המובילים בתחומי המדיניות, קבלת ההחלטות וההצלחה של הארגון.
עוגן האוטונומיה - מניע את הצורך של האדם לעשות דברים בדרכו על פי הסטנדרטים שלו ולא להיות כבול בנהלים, תהליכים, מסגרת זמן, נורמה או כל מגבלה אחרת שמקורה בארגון, ואילו עוגן הביטחון - חשוב לאדם לדעת שהקריירה שלו מובטחת ומאורגנת והוא יכול להיות שקט לגבי העתיד.

על פי Schein (1978,1993) והולנד(1979) , שביעות הרצון של העובדים מהקריירה שלהם תלויה באם יש התאמה בין מקום העבודה ותרבות הניהול בו, לבין העוגן של כל עובד : "Schein points out that people with different career anchors need to be managed in different ways. They are motivated by different things. They will seek different rewards, work styles and features of their work" (Arnold, 1997, p.141).
ואכן, כיום אני מאד מאושרת בעבודתי היות ושלושת העוגנים נוכחים בעבודתי-התחושות שלי לגבי הקריירה שלי במתאם מלא עם העוגנים שלי- הן הניהול-מנהלת צוות עובדים המקנה לי תחושת אחריות וסטאטוס, ולוקחת חלק מקבלת ההחלטות וההצלחה של הארגון , הן האוטונומיה- אינני כבולה לשעות עבודה ממוסגרות וסטנדרטיות (עובדת שש שעות ביום) וכמנהלת הכספים בחברה יש לי את האפשרות ליצור נהלים בתחומי המקצועי לכל עובדי החברה ומנכ"ל החברה מתחשב בדעותיי, וכן תחושת החופש ליצור את עבודתי והניהול של הצוות שלי באופן אוטונומי לחלוטין, והן הבטחון- אשר מתבטא אצלי בתגמול הוגן בתמורה להשקעתי מבחינת שכר ויחס אישי ותמיכה בהתפתחותי האישית העתידית.


אך לא תמיד היה הדבר כך:
על פיSchein (1978,1993),לאדם עוגן קריירה אחד למשך כל חייו ואינו משתנה-ולעומתו אריקסון טוען שעוגן קריירה יכול להשתנות כל מספר שנים. לפי דעתי לאדם קיימים שילוב של עוגנים בתקופות שונות בחייו. על פי דונלד סופר (1957), תהליך התפתחות הקריירה מחולקת לפי תקופות בחיים ,כמו גם דניאל לוינסון (1978)- ולפי דעתי קיים שילוב בין מצבי החיים השונים ועוגני הקריירה שאנו בוחרים. עם חלוף השנים משתנה נקודת המבט ,מטלות,אתגרים וערכים של תקופת זמן אחת ממצים את עצמם ואז נפנים למטלות ואתגרים חדשים. עד לפני שנתיים , העוגנים שלי התמקדו בעוגן ההתמחות המקצועית והביטחון. מירב ההשקעה שלי הייתה בהתמקצעות בתחום שלי ואהבתי את התחושה ש"בלעדי המקצועיות שלי אף אחד לא יכול לתפקד" וכך גם הרגשתי בטוחה במקום עבודתי. בעקבות שינויים תרבותיים בחברה, ובהשפעת גילי אז (40-שלב הקריירה המאוחרת)- על פי התיאוריה של לוינסון (1978) ,בגיל זה הילדים בוגרים כבר,ואנו מעמיקים לחקור ולערוך חשבון נפש מה השגנו עד עתה- עוגני הקריירה שלי עברו טרנספורמציה. נוצר בתוכי משבר שפרץ החוצה מול הבוס שלי ועמדתי על דעתי לשנות את כל ההתייחסות שלי לקריירה- הייתי מחוייבת להיות מתוגמלת בהתאם להשקעה שלי-ואכן קיבלתי העלאה בשכר, לעבוד פחות שעות ובדרך שלי, לשים דגש בעיקר על ניהול ולהאציל הרבה מהסמכויות שלי על הכפופים לי גם אם זה היה כרוך בללמד כל אחד מהם את הידע המקצועי והכישורים הנדרשים על מנת לבצע זאת בדיוק כמו שאני ביצעתי. התהליך לא היה קל, אך הוא היה חייב לקרות- העוגנים שלי השתנו מקצה לקצה- ואז ממש התחלתי לפרוח- האושר והשמחה נהיו חלק ממני, יחסי האנוש עם כל עמיתי לעבודה פרחו- יצרתי סביבה שהיו במתאם מלא עם העוגנים החדשים-נהול,אוטונומיה ובטחון- אם אנו מודעים לעוגנים שלנו אנו מנהלים את סביבת העבודה שלנו – ולא להפך ,כפי שרבים משלימים עם סביבה שלא מתאימה לעוגנים שלהם בהנחה שלהם אין כל אחריות על כך ונותנים לקריירה להתגלגל מאליה ללא תכנון מוגדר. רובנו איננו מודעים לעגני הקריירה שלנו, עד אשר אנו נאלצים לקבל החלטה הקשורה להתפתחות עצמית, משפחה או קריירה. כדי לקבל החלטה נכונה, כדאי להיות מודעים לעוגנים אלו.

מעבר לכך, לפי דעתי יש לנו אפשרות לנהל את עוגני הקריירה שלנו גם לעתיד על ידי מודעות ותכנון. תכנון הקריירה בכל שלב בחיים נותן לאדם אפשרות להכין עצמו לשינויים בזמנים בו הכל משתנה בקצב מהיר. גם בתכנון זה, על יד בחירה מודעת, יש לקחת בחשבון את תקופות החיים העתידיות לפי גיל ומצב משפחתי וכדומה כפי שלוינסון (1978) וגם סופר (1957) טענו ,אילוצי הסביבה ,וכן שינויים גלובליים בקריירה המודרנית במאה ה-21, "אנו צופים שקריירות במאה ה-עשרים ואחת יפרצו אל מעבר לגבולות הארגון באופן שאותו לא הכרנו בעבר.



הולכות ומתהוות קריירות מסוג חדש,חסרות גבול, הקשורות יותר לזהות המקצועית והאישית של האדם לקהילה ולרשת התקשורת מאשר לארגון הרשמי.גמישות היא שם המשחק." (פייפרל וברוך) ובעוד כ-5 שנים , מטרתי היא להיות בעלת חברה עצמאית בתחום הייעוץ העיסקי- ואני מתכננת ופועלת ליצור עבורי את עוגני היזמות , השירות וסגנון החיים (בכדי להמשיך ליהנות גם מהחיים) ובלי לוותר לגמרי על עוגני הניהול והאוטונומיה, אך ליצור את אותם עוגנים שיהיו במתאם עם תכנוני הקריירה העתידית שלי- "השתלבותם של בעלי עוגן הקריירה היזמי-יצירתי בעולם הארגוני החדש צפויה להיות קלה יחסית,שכן ככל שהעולם נהיה יותר מורכב ודינמי ,ההזדמנויות עבור אנשים אלו רק יילכו ויגברו" (ורדי,1997). העוגנים עליהם תתבסס הקריירה שלי הם עוגנים המשלבים גם עבודה וגם חיים מחוץ לעבודה " יתכן ובעתיד יעניינו אותנו,לא פחות ואולי אף יותר מן הקריירה שלנו בעבודה, הקרירות שלנו מחוץ לעבודה- במשפחה, בשעות הפנאי, בעיסוקי דת ופוליטיקה,בענייני איכות החיים..." (אנוך,2000, עמ.40).


ינואר 2006

דוגמא לשאלון עוגני קריירה של שיין:(לחץ להגדלה)


ביבליוגרפיה

אנוך, מ. (1994) אמצענות - המדריך לתכנון ושינוי קריירה באמצע החיים. הוצאת מטר.בלנצ'רד,ק,מילר,מ,(2005) הסוד,ת"א,מטר-המי"לבלנצ'ר,ס, הומאן,מ. (2006) אימון אישי להצלחה,ת"א,אופוסבר חיים, א. (1988). ניהול משאבי אנוש. האוניברסיטה הפתוחה.ברק, ע. ונוימן, מ. (1997). נקודת מפנה בקריירה. הוצאת ועדיםגולמן,ד,1999,אינטליגנציה רגשית להצלחה בקריירה,ת"א,מטרורדי, י. ונדיב, ר. (1997). מה חדש בניהול קריירות?, משאבי אנוש, 115, יולי. (תדפיס)כ"ץ ,ר.(2002) זנב הטווס ,ישראל,אופוסכ"ץ ,ר (2005) COACHING אימון לחיים ,ישראל,אופוסלוי, ע. (2001). כוח אדם גמיש: המשמעות למנהלים ועובדים, ירחון משאבי אנוש, דצמבר. (תדפיס)לי,א,(2001)ראשית ההצלחה בפרזנטציה נכונה, ת"א,מטרמק'גרו,פ,(2001)אסטרטגיית חיים , ת"א,מודןפיטרס, ט. (1995). הסמינר של טום פיטרס. הוצאת מטר.פייפרל, מ. וברוך, י. (1998). קריירות בעידן החדש: מעבר לגבולות הארגון, ניהול, פברואר. (תדפיס)קובי,ס,(1996),שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד,ישראל, אור עם
רובינס,א, (1998) להעיר את הענק שבפנים , ישראל,אור-עםשארמה,ר. (2002) חוכמת המנהיגות,ירושלים,כתרשארמה,ר. (2003) הקדוש הגולש והמנכ"ל ירושלים,כתר
Arnold, J. (1997)Managing Careers into the 21st Century. PCP Publications.Baruch, Y. (2004). Managing Careers Theory and Practice. FT Prentice Hall.Cappeli, P. (1999). The New Deal At Work. Harvard PressCottrell, S., (1999/2003), The Study Skills Handbook, Basingstoke /New YorkPalgrave MacmillanHall, D.T .(1996), Protean careers of the 21st century. Academy ofManagement Executive,10: 8-16.Mullins, L.J. (1985/2002). Management and Organizational Behavior. Financial Times.http://www.bgu.ac.il/~bobbie/opwebold/anchors/schein1.html
http://www.haderech.co.il/http://he.wikipedia.org/
http://www.demarker.com/



(נכתב ע"י זיוה אפריים בשנת 2006)

24 תגובות:

  1. אנונימי14/4/13

    I am sure this paragraph has touched all the internet viewers, its really really pleasant article on
    building up new weblog.

    Here is my web page ... payday loan uk

    השבמחק
  2. אנונימי27/7/13

    Everything is very open with a really clear clarification of the issues.
    It was really informative. Your site is very useful.
    Thanks for sharing!

    Take a look at my site; man city news

    השבמחק
  3. אנונימי28/3/14

    Hi there to all, the contents existing at this site are actually amazing for people experience, well, keep up the nice work fellows.


    Feel free to visit my web-site: repairguitar.com ()

    השבמחק
  4. אנונימי12/5/14

    I'm very pleased to discover this website. I wanted to thank you
    for ones time for this wonderful read!! I definitely really liked every
    part of it and I have you bookmarked to check
    out new information in your blog.

    Feel free to visit my website click me [topgospelsites.com.br]

    השבמחק
  5. אנונימי12/5/14

    Link exchange is nothing else but it is simply placing the other person's weblog link on
    your page at appropriate place and other person will also do similar
    in favor of you.

    My webpage ... choigamepc.com ()

    השבמחק
  6. אנונימי12/5/14

    Hello, I read your blog regularly. Your writing style is awesome, keep up the good
    work!

    Feel free to visit my weblog spielekanzler.de ()

    השבמחק
  7. אנונימי12/5/14

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning
    this write-up and the rest of the site is very good.


    my website - gudbrandsdal-trading.no ()

    השבמחק
  8. אנונימי29/5/14

    whoah this blog is excellent i like reading your posts.

    Stay up the good work! You know, a lot of persons are hunting round for this information,
    you can aid them greatly.

    My blog post: Affordable web hosting for small Business

    השבמחק
  9. אנונימי31/5/14

    You actually make it seem so easy together with your presentation but I find this topic to
    be really something which I feel I might by no means
    understand. It kind of feels too complicated and very wide for me.
    I am taking a look forward to your next put up, I will try to
    get the hold of it!

    Check out my blog post: best web hosting 2013 malaysia

    השבמחק
  10. אנונימי1/6/14

    Undeniably believe that which you stated. Your favorite justification seemed to be on the net the simplest thing to be aware of.
    I say to you, I certainly get irked while people consider worries that they just don't know about.
    You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side-effects
    , people can take a signal. Will probably be back to get more.

    Thanks

    Here is my blog post: best best free web hosting for photographers

    השבמחק
  11. אנונימי1/6/14

    I was recommended this web site through my cousin. I'm
    not positive whether or not this post is written via him as no one else
    recognise such distinctive about my problem. You're wonderful!
    Thanks!

    Visit my homepage ... best web hosting for small business in indiana ()

    השבמחק
  12. אנונימי1/6/14

    Everyone loves what you guys are up too. This kind of clever work and reporting!
    Keep up the excellent works guys I've added you
    guys to blogroll.

    Also visit my webpage: web hosting and domain registration reviews

    השבמחק
  13. אנונימי1/6/14

    hello there and thank you for your information – I've certainly picked up something new from right here.

    I did however expertise several technical issues using this site, since I experienced to reload the web site many times
    previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web host is OK?
    Not that I am complaining, but slow loading instances
    times will very frequently affect your placement in google and
    can damage your quality score if ads and marketing with Adwords.
    Anyway I'm adding this RSS to my email and could look out for a lot
    more of your respective exciting content. Make sure you update this again very soon.

    Feel free to visit my webpage cheap web hosting uk free domain

    השבמחק
  14. אנונימי1/6/14

    I love your blog.. very nice colors & theme.

    Did you make this website yourself or did you hire someone
    to do it for you? Plz respond as I'm looking to create my own blog and would like to know where u got this from.

    thanks a lot

    Look into my web-site - cheap web hosting with free domain india

    השבמחק
  15. אנונימי1/6/14

    Appreciate this post. Will try it out.

    My web page :: largest web hosting companies in germany

    השבמחק
  16. אנונימי2/6/14

    I have been browsing online more than three hours
    today, yet I never found any interesting article like yours.
    It is pretty worth enough for me. In my opinion, if all web
    owners and bloggers made good content as you did, the net will
    be much more useful than ever before.

    my web blog :: web hosting reviews ()

    השבמחק
  17. אנונימי9/6/14

    First off I would like to say superb blog! I had a quick question which I'd like to ask if you don't mind.
    I was curious to know how you center yourself and clear your thoughts before writing.

    I have had a difficult time clearing my thoughts in getting my
    thoughts out there. I do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are wasted just trying to figure out how to
    begin. Any recommendations or tips? Thank you!


    Here is my website: online music marketing and promotion

    השבמחק
  18. אנונימי14/6/14

    Greate pieces. Keep writing such kind of information on your blog.
    Im really impressed by your blog.
    Hi there, You have done a great job. I will definitely digg
    it and in my opinion recommend to my friends. I'm sure they will be benefited from this site.



    my homepage website hosting companies in namibia

    השבמחק
  19. אנונימי21/6/14

    If you want to obtain a great deal from this
    paragraph then you have to apply such techniques to your won webpage.


    my webpage ... music marketing strategies books

    השבמחק
  20. אנונימי25/6/14

    At this time I am going away to do my breakfast, afterward having my breakfast coming yet again to read additional news.


    Here is my blog; music marketing press promotion Distribution And retail download

    השבמחק
  21. אנונימי28/6/14

    Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you so much, However
    I am having difficulties with your RSS. I don't know why I
    cannot subscribe to it. Is there anybody else getting the same RSS problems?
    Anybody who knows the answer will you kindly respond? Thanks!!


    Also visit my webpage: top 10 web hosting companies in the world

    השבמחק
  22. אנונימי30/6/14

    Hey I am so delighted I found your blog, I really found you by accident, while I
    was looking on Digg for something else, Regardless I am
    here now and would just like to say kudos for a
    incredible post and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I
    don’t have time to look over it all at the moment but I have saved it
    and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great
    deal more, Please do keep up the awesome work.

    Also visit my webpage :: music marketing tips

    השבמחק
  23. אנונימי1/7/14

    Generally I do not learn post on blogs, but I would like to say that this write-up
    very pressured me to try and do it! Your writing taste has been amazed me.
    Thanks, very nice post.

    my homepage - music Marketing tv series

    השבמחק
  24. אנונימי1/7/14

    Generally I do not learn post on blogs, but I would like to
    say that this write-up very pressured me to try and do it!

    Your writing taste has been amazed me. Thanks, very nice post.



    My web site: music Marketing tv series

    השבמחק

תגובות יתקבלו בשמחה

רוצה להגשים? לשנות? להתעצם? תתקשר 054-6337762 מלווה תהליכי שינוי, העצמה והגשמה אישית ועסקית

מכיר/ה את זה שיש לכל אחד חלום שהוא/היא רוצה להגשים ? מכיר/ה את הפעמים בהם ויתרת על החלום כי זה לא הזמן, כי אני לא מספיק טוב/ה, כי אין לי זמן, כי זה לא העיתוי המתאים? כי אני פוחד/ת להיכשל? כי אני פוחד/ת להצליח? כי אחרים כבר עושים זאת ובטח עושים זאת יותר טוב ממני?
כולנו מכירים...
מי את/ה? מהו רצון ליבך האמיתי?,מהו החלום,החזון,היעוד שלך? העשייה שלך מדברת את רצון ליבך? האם קיים שם חופש בחירה אמיתי שמחובר למי שאת/ה? רוצה להרגיש שאת/ה חי/ה את החיים וחי/ה אותם במלואם, בתשוקה ובביטוי והגשמה מלאים של מי שאת/ה?

אז הנה הזדמנות עבורך להגשים את חלומך – אם זה בבניית עסק, אם זה למצוא אהבה, אם זה לשנות משהו בחייך כמו מגורים, עיסוק, יחסים, להנהיג, לתת מהשפע שלך לאחרים.
הזמן הוא תמיד עכשיו, לא אחר כך, לא כש...
ללכת מעבר לפחדים, מעבר לקול הקטן שלוחש לנו בלב- כן, אתה יכול אבל... מי שלא מנסה לא נכשל...ומי שנכשל, לומד עד שהוא מצליח...

תתקשר 054-6337762 מלווה תהליכי שינוי, העצמה והגשמה אישית ועסקית

.

.

תכנים פופולרים באתר

לחצו להפצת מסר האהבה, האחדות והשלום העולמי

עמוד האירוע ופירוט האומנים/מנחים המתנדבים בהכנה